Welkom bij Amnestygroep Amstelveen

pijltje Su Changlan genomineerd voor prijs

Su Changlan has just been named the third recipient of the “Cao Shunli Memorial Award for Human Rights Defenders” for her contributions in promoting human rights at the grassroots level in China! In addition, Su Changlan was one of the eight WHRDs featured in Amnesty International’s global message for International Women’s Day - So let’s maintain this fantastic momentum and continue to take action ahead of her hearing in mid-May!

https://www.amnesty.nl/sites/default/files/imagecache/groetenlijst-detail/103937_ingrid_vergara_cmovice_.jpgpijltje DAF Zuid-Amerika: Al enige jaren heeft Amnestygroep Amstelveen het dossier (Digital Action File) onder zich van de Colombiaanse Ingrid Vergara.
Ingrid Vergara is een mensenrechtenverdedigster die ernstig bedreigd wordt. Amnestygroep Amstelveen voert actie voor haar.
In Colombia worden leden van de mensenrechtencoalitie MOVICE bedreigd.

MOVICE zet zich in voor gerechtigheid  voor de tienduizenden slachtoffers van mensenrechtenschendingen in Colombia. Ook maakt de coalitie zich sterk voor compensatie voor de slachtoffers en helpt bijvoorbeeld mensen die bedreigd worden omdat zij hun land terugeisen.

Ingrid Vergara en andere leden worden bedreigd
Coalitieleden, onder wie de woordvoerder van MOVICE Sucre Ingrid Vergara, worden voortdurend bedreigd door paramilitaire groeperingen. Hoewel de Colombiaanse overheid er steeds beter in slaagt om mensenrechtenactivisten te beschermen, zijn er nog grote problemen met het vervolgen van daders en gaan de bedreigingen door.

Voor meer informatie klik hier

pijltje DAF China: Amnestygroep Amstelveen heeft sinds januari 2016 het dossier (Digital Action File) van Su Changlan onder zijn hoede genomen en voert actie voor haar.

Amnestygroep Amstelveen heeft sinds januari 2016 het dossier van Su Changlan onder zijn hoede genomen en voert actie voor haar.

De Chinese activiste Su Changlan werd op 27 oktober 2014 opgepakt. Ze had op internet steun betuigd aan demonstranten in Hongkong. Zij riskeerde daarmee een gevangenisstraf voor het ‘aanzetten tot gezagsondermijning’. Hoewel er een officiële aanklacht tegen haar was ingediend, heeft ze meer dan 2 jaar op haar proces moeten wachten, omdat het proces telkens werd uitgesteld. Op 31 maart 2017 is Su Changlan door het Hof in Foshan City veroordeeld tot 3 jaar gevangenisstraf. Dat betekent dat ze nog tot oktober 2017 in de gevangenis moet blijven.

Amnesty vindt het onaanvaardbaar dat Su nog langer in de gevangenis moet verblijven gezien het feit dat haar “misdrijf” slechts bestond uit het vreedzaam uiten van kritiek op de regering via internet. Daar komt nog eens bij dat de omstandigheden waaronder Su de afgelopen 2 ½ jaar gevangen werd gehouden ronduit erbarmelijk zijn.

Haar familie heeft haar sinds haar arrestatie niet kunnen bezoeken. Haar advocaat heeft ze slechts incidenteel mogen spreken.

Haar gezondheidstoestand is zorgelijk mede als gevolg van de afschuwelijke omstandigheden in de gevangenis. Su Changlan lijdt onder andere aan een schildklierziekte en een hartkwaal. Sedert haar verblijf in de gevangenis heeft ze ook hartritmestoornissen en longproblemen. Zij krijgt echter geen adequate medische behandeling.

Voor meer informatie over haar veroordeling: klik hier voor het persbericht van Amnesty en klik hier voor een verkorte versie van het laatste nieuws.

Stuur Su Changlan een kaartje om haar moreel te steunen en moed in te spreken.

Voor tekst en adres klik hier

pijltje Stuur een kaartje naar een gevangene
Het is belangrijk om gewetensgevangenen en slachtoffers van marteling een kaartje te sturen om hen te steunen en te bemoedigen. Gevangenen putten daaruit de kracht om te overleven. Voor de groetenlijst klik hier

pijltje Goed nieuws - Schrijven loont!
Klik hier voor de resultaten en het goede nieuws!

pijltje Kom op voor de slachtoffers van mensenrechtenschendingen; stuur een brief naar de verantwoordelijke autoriteiten Schrijven voor Amnesty kan op twee manieren:

• U geeft zich op voor de zogenaamde maandbrieven.

• U doet mee aan het versturen van brieven, die in verschillende kerken in Amstelveen worden aangeboden.

pijltje Amnesty's achtpuntenplan in antwoord op wereldwijde vluchtelingencrisis

.
Terwijl de wereldleiders vergaderen en aarzelen, leven miljoenen mensen onder vreselijke humanitaire omstandigheden. De reactie van vooral rijke landen op de vluchtelingencrisis is beschamend. Deze landen kunnen en moeten meer doen.

Amnesty International is een onafhankelijke en onpartijdige organisatie die de naleving van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens nastreeft. Amnesty richt zich daarbij met name op het recht op leven en bescherming tegen marteling, het recht op vrijheid van geweten en meningsuiting en het recht om niet te worden gediscrimineerd. Amnesty International doet onderzoek naar ernstige schendingen van deze rechten en voert actie om die schendingen tegen te gaan en te voorkomen.